CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »
AKHIRNYA......

Alhamdulilah.... Akhirnya aku lulus juga ujian jpj.... Fuh!! Sekarang ni aku boleh tidur lena, mandi pon dah basah dan makan pon kenyang... huhuhu

Meh aku kongsi dekat korang satu tip:


1. BUKIT 



Mesti korang rasa frust menonggeng bila gagal dekat bukit kan? betul tak? Aku pun pernah alami benda macam tu juga.. Serius aku cakap, bukan sekali gagal dekat bukit, dah banyak kali ler... Okey lar, aku tak mau cakap banyak. Aku juz nak share dengan y'all tentang tip-tip bila dekat bukit.



Mula-mula sekali kereta tu, mesti pijak garisan kuning. Camne nak taw kereta tu pijak garisan kuning atau tidak ialah, cermin sisi kereta mesti sama dengan tiang penanda. Lepas dah sama, free gear dan tarik handbreak (bagi orang yang tidak berapa kuat macam aku ni, tarik handbreak dengan dua belah tangan) Pastu baru angkat kaki yg pijak clutch dan angkat kaki yang pijak break kaki tu pelahan-plahan. Angkat satu-satu kaki taw. Jangan angkat dua-dua kaki terus pulak. Yang penting tengok tayar kereta dulu. Kalau sudah puas hati baru angkat tangan. Bila JPJ suruh jalan.





 1. Masukkan gear 1.

2. Kaki kanan tekan minyak dan tahan. ( yang penting jangan   tengok meter , sebab kebanyakkan meter kereta rosak. )

3. Kaki kiri pula angkat clutch plahan-lahan.. Dengar bunyi macam nak jatuh tu, ataupun rasa macam nak bergerak, pastu

4. Baru Tambah minyak dan turunkan handbreak.

Insyaallah boleh lulus.



2. Parking

Kebanyakkan orang tiada masalah dengan parking kan... Tapi bagi yang x taw tu, meh aku kongsi

1. Lepas korang dah luruskan kereta tu, Masukkan GEAR REVERSE dan samakan cermin sisi belah kiri dengan tiang penanda then stop.



2. Bila dah sama, pusing stering ke kiri sampai habis... Gear REVERSE lg time tu, dah biar dia reverse sampai nampak sudut parking kat cermin belah kanan.








3. Bila sudah nampak sudut, berhenti.Pusing stering ke kanan sampai habis. dan gear REVERSE lagi time tu. dan angkat clutch. Biar kereta tu masuk dalm parking.

4. pastu pusing tayar bagi lurus. Free gear dan tarik handbreak. Sudah puas hati, angkat tangan. Tunggu JPJ bg arahan suruh jalan, baru jalan. 






3. TIGA PENJURU


1. Pastikan bahu sama dengan titik penanda. bila sudah sama berhenti dan pusing stering ke kanan sebanyak 1 kali.









2. biarkan kereta masuk. Pastu bila nampak tiang penanda sama dengan bahu, pusing ke  kanan sampai habis. dah lurus berhenti. Tapi kalau senget pon tak ape. 








3. Pusing kiri sampai habis dan masukkan gear reverse. Dan berundur... Bila sudah lurus berhenti. Pusing tayar belah kanan sebanyak 2x. Dan masukkan gaer 1. ( Tapi kalau korang keluar kereta senget pon x ape. janji x langar apa-apa di bahu jalan.) Lepas tu keluarkan kereta dari tempat 3 penjuru. Tapi ingat, jangan lebih 3 kali pergerakan taw!


0 ulasan: