CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

JPJ

"Huuuuuuhhhhh........"

Sebut je JPJ, aku rasa macam nak mengeluh panjang... Pasal JPJ la aku tidur tak lena... Mandi tak basah... Semuanya gara-gara JPJ...hahahaha... 

Pada hari Selasa bersamaan dengan 2/10/2012 aku buat test JPJ.... Test dia ada dua bahagian.. 1 dekat dalam litar dan 1 lagi kat jalan raya. Aku dengan bangganya nak bagitau yang aku gagal dua-dua bahagian.

Meh dengar aku nak story mory sikit ni... 

Aku duduk kat satu bangku sambil tunggu orang JPJ datang.. Dalam pukul 9 pagi, dyeorang datang dengan penuh megahnya. Masa tu, aku pergi test JPJ dengan kakak aku... ( dua orang adik beradik yang tak pandai bawak kereta... Dah tua baru terhegeh-hegeh nak ambik lesen   hihihi )

Ada sorang JPJ perempuan tu memang kerek giler...  Jalan dengan penuh bangga dan muka dia perghhh sombong giler... Ahhh lantak la dia, lagi pon dia bukan heroin dalam cerita ni.. Aku ni watak utama ok dalam cerita ini... p/s- dh mula mengarut...hehe


Lepas dah daftar nama dekat JPJ tu, aku tunggu lar dekat bangku ikut nombor giliran... Sedang duduk tunggu tu, ada orang BANGLA ni kena marah dengan JPJ sebab dia panggil JPJ tu abang.... Orang JPJ tu mula lah jadi TOK BEL... membebel la... 

Arghh.. malas aku nak tengok dye bebel,  baik aku tengok orang lain test kat Bukit.. Ramai gak yang terkandas... Aku dah mula cuak..... Lepas to, Cikgu laki panggil aku naik kereta. 

Kakak aku dah suruh aku istighfar banyak-banyak... Aku tarik nafas dalam-dalam, pasto aku istighfar... Then, aku masukkan gear 1 dan tarik handbreak..Lepaskan clutch sikit-sikit dan tekan minyak... 

"Fuuuhhhhh!!"

Nasib baik berhenti tepat-tepat garisan kuning. Cermin sisi sama dengan tiang penanda...Aku pun angkat tangan... JPJ lelaki yang jaga dekat situ suruh aku sebut nombor.. Lepas aku dah sebut nombor, dia suruh aku jalan...Ni atas bukit okeyh... Aku mula guna step biasa yang Cikgu ajar.

Masuk gear 1. Tekan minyak sampai meter tunjuk nombor 3.. angkat Clutch pelahan-pelahan... Bila kereta dah mula nak ke depan .. Then tambah minyak pasto turun handbreak... 

OMG!!!!! 

Aku memang bengang... Time ni pula handbreak tersangkut... Aku terpaksa pakai 2 tangan nak turunkan handbreak. Tapi malangnya minyak dan clutch aku dah terabur.. dan kereta aku mengundur ke belakang.... 

Phiiiittttttt!!   bunyi wisel JPJ.. 

"Hurmmmmm.."

Aku dah gagal kat litar.. Time tu, aku sedih dan kecewa sangat.. Memang frust menonggeng lar.!! Aku cuma boleh berdoa semoga kakak aku lulus.... Yea.. Kakak aku dah lulus dekat litar... Time tu, aku memang rasa mcam nak menangis.. Kteorg dh jnji, yang kteorg msty sama-sama lulus.. Tapi.. aku.... hurmmmm.... Kakak aku usap belakang aku.. Suruh aku sabar....

Sekali lagi nombor aku di panggil.Laki JPJ tu suruh aku bawa kereta nombor 33.. Masa aku masuk dalam kereta tu, aku pandang la JPJ tu.. Orangnya lelaki.. berbadan besar.. tak tua dan tak muda.. dalam pengiraan aku mungkin dalm 35 tahun kot.. dan dia ada misai... Gulpp... telan air liur aku mase tu... Mak aii.. Garangnya..

Aku pon buat lah 5 pekara sebelum nak bergerak.. betul kerusi,cermin, pakai seat belt, free gear dan check signal. Aku pun tanya la kat JPJ tu..

"Encik, dah boleh gerak ke?"

Dia pon angguk... Aku pon bawa la kereta tu... Then aku tanya lagi

"Encik, nak pergi jalan mana?" kata aku

"Jalan dua!" jawabnye

Bila aku bawa kereta tu keluar dari Akademi pergi ke jalan raya.. Mak aii... Banyaknye kereta.. selalu aku belajar hari minggu, x banyak macam ni pon.

Aku pon bawa lah dia ke jalan dua.. Time nak dekat balik kat Akademi tu.. Ada banyak kereta kat depan..Kiranya nak JEM la.. aku pon ambik langkah berjaga-jaga.. Tekan break sikit-sikit... Tibe-tibe laki JPJ tu suh bg signal ke kiri dan berhenti.. Korang tau kan apa maksudnya, suh berhenti. Itu maksudnya dah gagal!

JPJ tu pun marah aku.. dia kata depan tu kosong lagi yang ko nak break kenapa? x silap aku depan memang kosong.. Jarak dia pula 12 meter.. Aku jist ambik langkah berjaga-jaga je... tapi aku x jawab lar.. aku diam je.. tadah telinga..

JPJ tu cakap lagi, kereta iswara kat belakang tu dekat.. kalau ko dok break-break.. Dia boleh rempuh ko!... Isyyhhhhh!! dah pergi tukar tempat. 

Aku pon tukar lar tempat duduk... dalam hati aku memang rasa nak marah.. Hei, yang aku tau, kalau kereta belakang nak dekat.. Kita perlahankan.. Biar dia pon perlahan.. 

Lagi 1, JPJ ko x payah lah nak marah dan perli-perli aku.. Aku datang nipon bukan free taw.. berbayar okey! kalau ko nak gagal kan aku, ko cakap lah baik-baik... Ko buat aku ni macam budak sekolah rendah.. Dah memang tugas ko sebagai JPJ.. Law macm ni lah.. Baik ko berhenti jadi JPJ... 

Yang aku geram sangat, lagi sikit je aku nak sampai Akademi. Time tu lah dia nak gagalkan aku. Kalau tau awal-awal, baik suruh dia bawa.. 

Bila dh sampai akademi tu.. Dia bagi aku kertas gagal.. aku pon ambik dan ucap terima kasih!.. At least, aku pon tau adab.... 

Tapi yang aku nak komplen ni pasal JPJ... yelah. Kita ni negara MALAYSIa... Ada adab dan sopannye.. JPJ tu pula semuanya bangsa melayu.. Tapi kenapa lah diaorang ni sombong sangat.. Yang aku rasa JPJ baik pon kat bukit.. Mungkin sebab dia dah berusia.


Kakak aku pon gagal kat jalan raya. Sebab kereta nombor 36 tu, asyik mati enjin.. Kalau nak lulus JPJ juga depend on kereta juga...... 

selasa depan bersamaan dengan 9/10/2012.. aku buat ulangan... Aku pon x taw yang aku ni boleh lulus ke tak...Tapi kalau gagal juga.. Aku x akan ulang balik dalam masa terdekat... Bukan ape, duit dh hbis... Jadi aku harap yang aku dan kakak aku akan lulus JPJ.... dan aku hanya mampu berdoa semoga aku dan kakak aku dapat JPJ yang lembut hatinya..... 





5 ulasan:

Aisyah Az berkata...

we've same experience. sobsob

Nurain Syakirah berkata...

Buat jpj kat mana? Nak cari tempat yg buat selasa. Tq

Unknown berkata...

Jpj kena ubah sikap melayu dengan melayu pon nak sombong... Kami amatur sepatutnya faham kami!

Unknown berkata...

Nasib aku dah lulus,

Unknown berkata...

fuhh selamat dah lepas